Warrior tankování
Warrior - tankování (převzato z Wowczsite)
Tank je jedna z nejdůležitějších funkcí, které se v instancích a raidech zhošťují zejména warrioři. S dobrým tankem se i těžká instance může stát přijatelnou procházkou. Se špatným tankem se i snadná instance může stát vaší noční můrou.
Tři důležité aspekty tankování:
1. Používaní štítu
Tohle možná vypadá jako jasné, ale je překvapivé kolik hráčů se snaží tankovat s dvouruční zbraní. Odůvodňují to tím, že tak dávají mnohem větší zranění, nebo to odůvodní že zkrátka nepoužívají štít a jednoruční zbraň, nebo také prohlašují, že udělí větší threat pomocí dvouruční zbraně. Všechny tyto výroky jsou špatné. Předně jste tank, ne rogue, nebo mage, nejste tu kvůli velkému udělování zranění. Vaším úkolem je udržet moba u sebe a nepustit ho na zbývající členy party, raidu. Jejich prací je zase rychlé zabití moba, kterého držíte na sobě. Jiní členové mají za úkol držet vás při životě. Každý má nějakou svou roli a vy jako tank by jste si měli uvědomit tu vaši.
Pokud nemáte štít a jednoruční zbraň nesnažte se být hlavním tankem. Omlouváte-li se, že používáte obouruční zbraň pro vytvoření většího threatu, to je ta nejhorší omluva. Schopnost shield bash vytvoří mnohem větší threat než-li útok dvouruční zbraní. Zkrátka potřebujete štít.
Dalším velkým důvodem proč by jste měli používat štít, je redukce zranění. Priest bude mít ztíženou práci vás udržet při životě, když budete používat obouruční zbraň. S kvalitním štítem můžete redukovat klidně i 10% zranění navíc.
Pokud se chcete stát skvělým tankem s dvouruční zbrani, tak na to rovnou zapomeňte, nikdy jím nebudete.
2. Buďte defenzivní
Musíte mít obranný postoj (defensive stance). Nejenže redukuje sám o sobě přijímané zranění o 10%, ale také zvyšuje vytváření threatu a má několik skvělých schopností pro udržení agra. Někteří warrioři odmítají obranný postoj, protože sice dostávají o deset % méně zranění, ale také o 10% méně zranění udělují. To jsou špatní warrioři, lépe řečeno špatní tanci. Většinu času by jste jako tank měli strávit v obranném postoji. Když to budete dodržovat budete vytvářet větší threat a snáze si udržíte agro. Budete vaší partě mnohem více platní.
3. Chraňte svého priesta
Když něco buší do vašeho priesta, jděte ho uvolnit. Priest je jediné povolání, kterého by jste si měli bezprostředně všímat. Ztrácí životy jako každý jiný mob, a je-li napaden, nemůže vás příliš efektivně léčit. Uvolněte ho tím, že natáhnete moba na sebe. Když padne váš priest, tak zpravidla padnete i vy. Starejte se o to, aby priest byl vždy volný. Tohoto lze dosáhnout různě, a závisí to vždy na dané situaci. Když je priest napaden a nachází se poblíž vás, tak rychle změňte cíl, tauntněte moba, udělejte si u něj agro. Pokud je váš priest daleko změňte postoj na berserker stance, použijte skill intercept, vraťte se do defensivního postoje a tauntněte nepřítele. Priest spoléhá na to, že si dokážete udržet agro, pak se můžete spolehnout na to, že budete priestem léčeni. Vy držíte agro, on vás drží při životě. Jedno ze základních soužití priesta s warriorem.
Když znáte tyto tři základní pravidla, můžete vstoupit do světa tankování. Nicméně toto je jen začátek. Každá z těchto částí má několik fází a nějaký čas potrvá než se stanete mistrem v každé z nich, v jejich dokonalém zvládnutí.
Nyní se podívejme na to co jako tank potřebujete vědět, jaké znalosti si musíte osvojit, aby z vás byl tank na kterého bude spolehnutí. Tank díky kterému se i zabíjení bossů může stát reálnějším.
Získejte si počáteční agro
To je poměrně důležité, aby jste jako první z vaší party získali agro vůči mobovi, bez agra získáte méně Rage, těžko si ho pak vytváříte a udržujete agro. Když špatně začnete, můžete většinou i špatně skončit.
Začněte schopností Charge (jeli to možné), díky ni získáte hned na začátku rage, máte šanci na stun a ještě tím získáte threat. Když nemůžete začít schopností Charge (musíte pulnout moba, aby šel k vám) je dobré využít schopnosti Blood rage a těsně před pulnutím si vytvořit zásobu rage. Rage samotnou pak použijte k rychlému vytvoření agra. Hned na to použijte demoralizing shout, to sníží bojovou sílu moba, to vám pomůže získat si menší agro u všech mobů v okolí. Pak použijte pokud možno Whirlwind.
To by mělo zabrat tak 5 sekund. Nyní budete odpočívat (relativně) při útoku skupiny a starat se o vytváření threatu.
Vytváření Threatu
Jakmile máte počáteční agro u mobů budete si je muset udržet zvyšováním threatu, jinak vám je někdo brzy přebere. Naštěstí warrior má několik klíčových schopností jejichž použitím si zvyšuje threat:
Sunder armor
Revenge
Shield bash
Disarm
Toto jsou čtyři základní pomůcky k udržení a vytváření agra, které máte k dispozici. Když si je umístíte do hotbaru, budete mít snadné jejich použití.
Sunder armor - je spolehlivá schopnost, která vytváří pěkné množství threatu. Budete ji volit obvykle když budete mít málo Rage, protože moc nestojí a vytváří opravdu pěkné množství threatu. Na všechny moby, které tankujete tuto schopnost použijte.
Revenge – je velká schopnost, která vytváří velké množství threatu. Ale lze ji použít jen po té co se vám povede dodge, block, nebo parry. Používá se hlavně proti nejdůležitějšímu cíli, jakmile je dostupné. Čímž moba k sobě takzvaně přilepíte.
Shield bash – způsobuje přerušení kouzlení, což způsobuje v mobovi nenávist vůči vám. Vytváří threat i u nekouzlících mobu, ale velký threat u kouzlících mobů. To je další schopnost, která se využívá proti nejdůležitějšímu cíli.
Disarm – hodně sníží zranění, které budete přijímat, ale také vytváří threat. Zabráníte danému mobovi používat schopnosti se zbraní, čímž ho pořádně naštvete vůči vám.
To budete dělat pro udržení dostatečného agra u hlavního cíle u kterého strávíte většinu času vytvářením threatu. Nicméně nemůže ignorovat moby okolo.
Mezi vytvářením threatu na hlavní cíl útočíte na ostatní moby, kteří útočí. Ale vždy je nutno udržovat si hlavní cíl. Tím strávíte polovinu času a druhou vytvářením agra u ostatních, aby se nevrhli na priesta, když vás bude léčit.
Získávejte si agro zpět
Občas se stane, že mage, nebo rogue udělí obrovské zranění, či priest vyléčí příliš velké množství života (to není nikdy chyba priesta, agro je vaše práce a tudíž je to vaše chyba) a vy nemáte dostatečné agro a ztratíte ho. Nemělo by vám trvat moc dlouho získat si ho zpět.
Jasná volba je Taunt. Přinutíte moba znovu útočit na vás a vytváříte si hned další threat. Musíte reagovat rychle, než vám mob odběhne.
Můžete k získání moba zpět použít tyto schopnosti:
Mocking blow – v bojovém postoji, přinutí moba po šest sekund útočit na vás. To je čas za který na něj znovu použijete sunder armor, revenge a shield bash a je opět váš.
Challenging shout – přinutí všechny moby v okolí po šest sekund útočit na vás. To je opět čas, za který se musíte pokusit vytvořit si u nich dostatečné agro.
Hlavní pomocník (off tank)
Hlavní tank by měl mít pomocníka. Pomocník se věnuje mobům, kteří útočí na členy party. To v praxi znamená, že když se nějaký mob utrhne z držení hlavního tanka a vrhne se na ostatní členy party, tak pomocný tank musí být připraven okamžitě zasáhnout. Hlavní tank se mnohdy musí starat o hlavní cíl, takže pomocný tank má poměrně důležitou roli. Má poměrně těžký úděl a musí být připraven kdykoliv zaskočit za hlavního tanka, pokud by ten náhodou padnul. V takovém případě se musí postavit do jeho role a rychle se snažit získat co největší threat u mobů, kteří se zpravidla vrhají na ostatní. Hlavní tank a pomocný tank jsou dva různí lidé, na to nezapomínejte. Hlavního udělovatele zranění by měl dělat pomocník tanka, ale jen pokud hlavní tank drží bezpečně všechny moby na sobě.
Tohle je způsobeno tím, že jako hlavní tank se nikdy nebudete moci věnovat úplně všem nepřátelským mobům. Budete potřebovat postupně kroužit mezi několika moby a vytvářet si u nich threat. Když se někdo vrhne na vašeho priesta, může mít asistent za úkol ho bránit, zatímco vy se věnujete hlavnímu cíli.
Pulnutí neboli přitáhnutí cíle
Tohle je důležitá součást při tankování. Pulnutí znamená, že cíl nalákáte na sebe, to je snadný způsob jak si vytvořit agro, než když pulne někdo jiný než vy. Měli by jste se, ale naučit správně pulovat, aby jste nepřitáhli příliš mnoho mobů.
Je-li mob sám, tak jako tank si ho pulnete zbraní na dálku. Jsou-li mobové dva máte několik možností v závislosti na složení party a na druhu nepřítele před vámi. Mág může jednoho proměnit v ovečku, rogue může jednoho sapnout, warlock může s pomocí sucuby jednoho zaláskovat, hunter může polapit jednoho do pasti, priest může v případě undeadů jednoho svázat, jedná-li se o elementála může ho warlock vyřadit (na určitý čas) ze souboje pomocí schopnosti banish atd. Toho druhého si pak pulnete. Jsou-li tři až čtyři je vhodné zkombinovat pulnutí se zvláštními schopnostmi dalších postav na zadržení nepřátel.
Je-li mobů ve skupině vícero tak už se moc nepuluje, ale spíše se vede přímý útok. Vždy na toho nejnebezpečnějšího jedince z nich (hlavní úkol tanka). Z pravidla se útočí nejprve na moby, kteří druhé léčí, kteří kouzlí, kteří vyvolávají další moby. Pak se teprve věnujte mobům útočícím na blízko, ti většinou nepředstavují příliš velkou hrozbu oproti ostatním výše zmíněným. Přesto jako tank i tito mobové jsou vaši a je třeba, aby jste je dokázali u sebe udržet.
Sledujte procházející patroly. Když uvidíte, že je v dostatečné vzdálenosti od jiných mobů pulněte ji a zbavte se ji. Patrola, kterou jste nechali být, může být někdy příčinou náhlého vymření celé vaší party. Zvláště, když se vám dostane do zad v momentě, kdy jste v boji s jinou skupinou.
Výstroj
K plnění kvestů ve světě a sólování, můžete mít různý druh vybavení a výstroje. Přesto k tankování je dobré vybavit se podle určitých kritérií.
- Stamina (Životy)
- Defence (Obrana)
- Resistance (Odolnosti)
Stamina a defence jsou dvě velmi důležité položky. Přičemž stamina je o něco důležitější. Každý bod staminy přidá deset bodů života a body defence zvyšují redukci obdrženého zranění. Jsou určité instance, raidy, kde se vyplatí mít na sobě spíše výstroj s resistem proti nějakému elementu. Výstroj je vhodné volit podle toho, kam se máte vypravit a dle toho co budete tankovat.
Talenty
Zjednodušeně lze říci, že warrior má možnost jet útočný build, obranný build a hybrid build. Útočný build si zakládá na talentech ze stromů Arms a Fury. Obranný je založen na talentové oblasti Protection. Hybrid kombinuje všechny tři možnosti. Chcete-li být dobrým tankem tak musíte vycházet z Protection. To vám poskytne další navýšení vašich schopností pro tankování. Zvýšíte si tak například velikost svého Armoru, zvýšíte množství threatu, který budete vytvářet aj.
Nyní už máte asi určité povědomí o tom co je potřeba k tankování a jak tankovat, ale než se stanete dobrým tankem bude to chvíli trvat. Musíte nabrat zkušenosti, musíte se naučit správně reagovat na různě vznikající situace v instancích, raidech. Občas se bude muset volit jiná taktika kvůli různému složení party, či raidu. Teď už je vše jen na vás.
Komentáře
Přehled komentářů
ahoj jaká je toto verze wow tbc wotlk nebo cataclysm?
počtvrté ztráta aggra :D
(Calan, 31. 3. 2011 15:18)Proto nesnášim tanky který jedou na staminu...v T10 s buffama dáte v raidu v pohodě 51K HP,tak proč to ještě zvyšovat...já mám equip i gemy na defense,dodge a parry a musim říct že 91% šance na vykrytí zásahu fakt neni špatná věc :D samozřejmě např.u Patchwerka to bude míň ale i tak nepotřebuju tolik healu jako stamina tank takže healer tolik neaggruje :))
Talenty
(Rocklor, 10. 7. 2009 15:05)Čaw jak mám nastavit nejlépe talenty na tanka do lvl 70.prosím odepis na kloklak@seznam.cz
Hodne dobrej clanek
(Naretan, 12. 3. 2009 3:33)to je a dost nauci cloveka co by chtel postavit wara na tankovani
Souhlas
(Mirastea, 21. 11. 2008 13:32)OK, tak v tomhle znění už se s tím plně ztotožňuju :). Díky za odpověď.
Ještě jednou ztráta aggra
(Adonis , 18. 11. 2008 9:14)Samozřejmě, jestliže ztratil tank např. 1500 životů a healer na něj hodí heal léčící např. 7000 životů v důsledku čehož ztratí tank aggro, je to jednoznačná chyba healu. V případě že tank ztrácí životy pomalu je vhodné používat kouzla nižších ranků nebo HoT kouzla.
Ztráta aggra
(Adoni, 18. 11. 2008 9:04)Zkušený a dobrý healer léčí tak aby tank nepřišel o život. Tudíž na tankovi většinou není žádný overheal nebo jen minimální. Navíc dobrý healer šetří manu a léčí jen když je to nezbytně nutné. Pokud tedy při takové léčbě přeaggruje tanka, je to chyba tanka. Abych se přiznal, neznám žádného healera který by léčil jen tak i když to není potřeba, většinou je to naopak a healer ma co dělat udržet tanka při životě (hlavně v heroic instancích). Pokud tank dělá vše co má a přesto ho i při takto konzervativní léčbě healer přeaggruje, je to dle mého názoru důsledek špatného equipu tanka (healer musí léčit víc než je záhodno protože tank ztrácí příliš rychle životy).
Ujištění
(Mirastea, 17. 11. 2008 13:48)Nemůžu si pomoct, ale nesouhlasím s větou "Občas se stane, že... priest vyléčí příliš velké množství života (to není nikdy chyba priesta, agro je vaše práce a tudíž je to vaše chyba)". Když bude priest healovat jako o život a přeaggruje tanka, v čehož důsledku, o ten život přijde a celá parta wipne, je to skutečně chyba tanka? Není to tak, že když tank ví co má dělat, tak už o moc větší aggro získat nemůže, a tudíž by si měl dávat bacha i heal? Co si o tom myslíte?
Doplnění
(Adonis, 16. 11. 2008 17:50)Článek je převzat tak jak byl napsán, samozřejmě že tank musí chránit i jiné healery, nejenom priesty :-).
verze
(emolius, 5. 12. 2011 16:41)